CAUT News « WLUFA

Governance matters//Défendons la gouvernance partagée

January 21st, 2019
*Le français suit

 

 

Let’s campaign around governance

Dear activist,

From coast to coast, shared governance is under attack.

The priorities of our institutions are being set behind closed doors and by Boards made up of a majority of external stakeholders. Where academic staff are at the table, non-disclosure agreements and codes of conduct are being used to muzzle any potential dissenting voices.

We know that shared governance is at the core of quality education. It is time for academic staff associations to mobilize and push back against the increasing corporatization of our governance structures.
CAUT has developed campaign resources to help you mobilize academic staff on your campus, including a video, posters, and t-shirts.

Whether it is lobbying against provincial legislation, fighting for open meetings, or challenging dangerous codes of conduct or conflict of interest language, I want to help you create a unique, local campaign to win real gains on your campus.

If governance is something you are interested in working on, I would love to discuss how to engage your membership and the broader campus community in order to fight for shared governance on your campus.

Feel free to email me at [email protected] or give me a call at (613) 820-2270, ext. 182.

In solidarity,

Christina
Membership Engagement Officer
CAUT

 

 

 

 

Faisons campagne pour défendre la gouvernance partagée

 

Chère militante, cher militant,

Le principe de la collégialité dans la gouvernance est remis en question aux quatres coins du pays.

Les priorités de nos établissements d’enseignement postsecondaire sont établies derrière des portes closes, par des conseils d’administration majoritairement composés de membres externes. Lorsque des membres du personnel académique participent au processus décisionnel, ils doivent se conformer à des ententes de confidentialité et à des codes de conduite élaborés expressément pour étouffer la dissidence.

Nous savons que la gouvernance partagée est au cœur d’une éducation de qualité. Il est temps que les associations de personnel académique se mobilisent et ripostent à l’adaptation grandissante de nos structures de gouvernance au modèle de l’entreprise.

L’ACPPU a conçu des outils (vidéo, affiches, t-shirts) pour vous aider à mobiliser le personnel académique de votre campus.

Que vous souhaitiez manifester votre opposition à une loi provinciale, revendiquer des réunions ouvertes à tous ou contester des codes de conduite ou des dispositions sur les conflits d’intérêts, je veux vous aider à concevoir une campagne locale unique, qui procurera des avantages concrets à votre campus.

Si la gouvernance est un champ d’action qui vous intéresse, j’aimerais discuter avec vous de la façon de mobiliser vos membres et l’ensemble de votre communauté universitaire, pour préserver la gouvernance partagée sur votre campus.

N’hésitez pas à m’envoyer un courriel à [email protected] ou à me téléphoner au 613-820-2270, poste 182.

Solidairement,

Christina
Agente à la mobilisation
ACPPU

 

 

CAUT Facts and Figures (December 2018) / Faits et chiffres de l’ACPPU (décembre 2018)

January 3rd, 2019

December 2018 / décembre 2018

 

 

The latest issue of CAUT’s Facts and Figures is attached and available on-line in the member’s only section of the CAUT website. This edition reviews key economic indicators affecting collective bargaining, including general and labour market trends and cost of living amounts. As well, it highlights recent settlements negotiated by CAUT academic staff associations and provides information on stipends paid to Contract Academic Staff.

 

Vous trouverez ci-joint le dernier numéro des Faits et chiffres de l’ACPPU, qui est aussi accessible dans la section réservée aux membres du site Web de l’ACPPU. Il passe en revue les principaux indicateurs économiques devant être pris en compte dans la négociation collective, notamment les tendances générales de l’économie et du marché du travail, et le coût de la vie. On y trouve également une description des récents règlements négociés par les associations de personnel académique membres de l’ACPPU et de l’information sur les salaires du personnel académique contractuel.

 

Canadian Association of University Teachers
Association canadienne des professeures et professeurs d’université
2705, promenade Queensview Drive, Ottawa (Ontario) K2B 8K2
Tel \ Tél. (613) 820-2270 | Fax \ Téléc. (613) 820-7244
CAUT.ca \ //Facebook.com/caut.acppu \ @caut_acppu

 

Request for Volunteers – Pakistan Faculty Professional Development / Recrutement de bénévoles – Perfectionnement professionnel du personnel académique du Pakistan

January 3rd, 2019

** La version française suit **

 

Memorandum 19:01

 

Date:  January 2, 2019

 

To:  CAUT Member Associations; CAUT Executive Committee; Academic Freedom & Tenure Committee; Collective Bargaining & Economic Benefits Committee; Equity Committee; Librarians’ & Archivists’ Committee; Contract Academic Staff Committee; Francophones’ Committee; Aboriginal Post-Secondary Education Working Group

 

From:  David Robinson, Executive Director

 

Re:  Request for Volunteers – Pakistan Faculty Professional Development

 

 

 

 

Following a request from the Higher Education Commission of Pakistan, CAUT has entered into a partnership to assist with the design and delivery of a faculty professional development program. The first stage of this initiative will focus on the creation of an instructional/pedagogical workshop and training program for academic staff in Pakistan. CAUT is seeking your assistance in identifying and recruiting volunteers for this project.

 

The faculty professional development program is intended to assist academic staff in Pakistan to: improve their pedagogical skills and competences; understand and put into practice key teaching and learning theories and concepts; facilitate the use of digital technologies where appropriate; develop course content; plan and deliver lessons; understand and implement fair assessments of student performance; and promote understanding of academic freedom and professional responsibilities.

 

CAUT volunteers will be asked to work with the Commission in designing and delivering workshops in Pakistan and in Canada. All travel and accommodation costs will be covered. Unfortunately, we are not able to offer honoraria.

 

Those wishing to volunteer with this project are asked to submit a statement of interest to the attention of the CAUT Executive Director ([email protected]) by January 25, 2019. The statement should indicate any expertise or experience with pedagogical training. Please note that the working language of the project will be English.

 

For further information, please do not hesitate to contact me.

 

____________________

 

Note 19:01

 

Date :  Le 2 janvier 2019

 

Destinataires :  Associations membres de l’ACPPU; Comité de direction de l’ACPPU; Comité de la liberté académique et de la permanence de l’emploi; Comité de la négociation collective et des avantages économiques; Comité de l’équité; Comité des bibliothécaires et des archivistes; Comité du personnel académique contractuel; Comité des francophones; Groupe de travail sur l’éducation postsecondaire des Autochtones

 

Expéditeur :  David Robinson, directeur général

 

Objet :  Recrutement de bénévoles – Perfectionnement professionnel du personnel académique du Pakistan

 

 

 

 

Faisant suite à une demande de la Commission de l’enseignement supérieur du Pakistan, l’ACPPU a conclu un partenariat pour aider à la conception et à l’exécution du programme de perfectionnement professionnel du personnel académique. Cette initiative consistera dans un premier temps à créer un atelier éducatif/pédagogique et un programme de formation à l’intention du personnel académique du Pakistan. L’ACPPU a besoin de votre aide pour trouver et recruter des bénévoles qui participeront au projet.

 

Le programme de perfectionnement professionnel vise à aider le personnel académique du Pakistan à atteindre les objectifs suivants : renforcer leurs aptitudes et compétences pédagogiques; comprendre et mettre en pratique les principales théories et notions d’enseignement et d’apprentissage; faciliter l’utilisation des technologies numériques au besoin; élaborer des contenus didactiques; préparer et dispenser des cours; comprendre et mener des évaluations justes du rendement des étudiants; mieux faire comprendre la liberté académique et les responsabilités professionnelles.

 

Les bénévoles de l’ACPPU seront appelés à travailler de concert avec la Commission à la conception et à la prestation d’ateliers au Pakistan et au Canada. Tous les frais de déplacement et d’hébergement seront pris en charge. Nous ne pouvons pas malheureusement verser des honoraires.

 

Les personnes souhaitant se porter bénévoles pour ce projet sont invitées à soumettre une déclaration d’intérêt à l’attention du directeur général de l’ACPPU ([email protected]) au plus tard le 25 janvier 2019. La déclaration devrait indiquer toute l’expertise et l’expérience acquises en formation pédagogique. Il est à noter que l’anglais sera la langue de travail du projet.

 

Je vous invite à communiquer avec moi pour toutes informations complémentaires.

 

 
Canadian Association of University Teachers
Association canadienne des professeures et professeurs d’université
2705, promenade Queensview Drive, Ottawa (Ontario) K2B 8K2
Tel \ Tél. (613) 820-2270 | Fax \ Téléc. (613) 820-7244
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NOTICE: This message is reserved strictly for the use of the individual or organization to whom it is addressed and it may contain privileged and confidential information. Access, copying or re-use of any information contained therein by any other person is not authorized. If you are not the intended recipient please notify us immediately by returning the message to the originator.

 

AVIS : Ce message peut contenir des renseignements privilégiés et confidentiels et il est strictement réservé à l’usage du destinataire indiqué. Si vous n’êtes pas le destinataire de ce message, la consultation ou la reproduction même partielle de ce message et des renseignements qu’il contient est strictement interdite. Si ce message vous a été transmis par erreur, veuillez en informer l’expéditeur en lui retournant ce message.

Canadian Union of Public Employees Campaign “Our Time to Act” / Campagne du syndicat canadien de la fonction publique « Il est temps d’agir

December 4th, 2018

** La version française suit **

 

Memorandum 18:39

 

Date:  December 3, 2018

 

To:  Presidents and Administrative Officers; Local, Federated and Provincial Associations

 

From:  David Robinson, Executive Director

 

Re:  Canadian Union of Public Employees Campaign “Our Time to Act”

 

 

 

 

 

At the November CAUT Council meeting, delegates passed a resolution calling on CAUT to support and promote the Canadian Union of Public Employees’ “Our Time to Act” Post-Secondary Education campaign.

 

The campaign, consistent with CAUT’s policy objectives, is focussed on building support for an increase in federal transfers to the provinces in support of universities and colleges. Campaign materials include an on-line petition, an advocacy tool-kit, and a conversation guide on post-secondary education issues.

 

These materials and more information about the campaign are available on-line at: https://cupe.ca/our-time-act.

 

I encourage you to actively participate in the campaign and to share with your members.

 

____________________

 

Note 18:39

 

Date :  Le 3 décembre 2018

 

Destinataires :  Présidents et agents administratifs; Associations locales, fédérées et provinciales

 

Expéditeur :  David Robinson, directeur général

 

Objet :  Campagne du syndicat canadien de la fonction publique « Il est temps d’agir »

 

 

 

 

 

Lors de l’assemblée de novembre du Conseil de l’ACPPU, les délégués ont adopté une résolution appelant l’ACPPU à accorder son appui à la campagne « Il est temps d’agir » du secteur de l’éducation postsecondaire représenté par le Syndicat canadien de la fonction publique, et à faire la promotion.

 

La campagne, qui est en harmonie avec les orientations de l’ACPPU, vise essentiellement à obtenir des appuis à une augmentation des transferts, du gouvernement fédéral aux provinces, destinés à financer les universités et les collèges. Le matériel créé pour cette campagne comprend une pétition en ligne, une trousse d’action politique et un guide de conversation sur les enjeux de l’éducation postsecondaire.

 

On trouvera ce matériel et d’autres informations sur la campagne à l’adresse électronique suivante : https://scfp.ca/il-est-temps-dagir.

 

Je vous encourage à participer activement à cette campagne et à en faire part à vos membres.

 

Canadian Association of University Teachers
Association canadienne des professeures et professeurs d’université
2705, promenade Queensview Drive, Ottawa (Ontario) K2B 8K2
Tel \ Tél. (613) 820-2270 | Fax \ Téléc. (613) 820-7244
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New Video!

November 30th, 2018

November 2018

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New video on Equity

While post-secondary institutions are publicly committed to equity and diversity, progress has been slow in achieving employment and wage equity for academic staff. This is why we need to keep talking about it and help towards real and significant actions and improvements.

The Canadian Association of University Teachers (CAUT) recently published a report on the lack of diversity on our campuses. We’ve also produced a short video explaining why we need to use all the tools we have to change the academy.

Watch the video and,  most importantly, share it with your friends on Twitter and/or Facebook.

 

 

Investigation launched into alleged academic freedom violations at Thompson Rivers University

The Canadian Association of University Teachers (CAUT) has established an investigation into the case of Professor Derek Pyne at Thompson Rivers University to determine if his academic freedom was violated.

Dr. Mark Mac Lean (Mathematics) of the University of British Columbia will chair the investigatory committee. Carla Graebner (Librarian for Data Services and Government Information) of Simon Fraser University will also serve on the committee.

 

 

McGill violated academic freedom

 

An investigation into the controversial resignation of Dr. Andrew Potter from the McGill Institute for the Study of Canada (MISC) has found that not only did the University fail in its duty to protect Professor Potter’s academic freedom, but that its justification for his resignation has undermined the academic freedom of all academic staff at McGill.
The report, prepared for the Academic Freedom and Tenure Committee of the Canadian Association of University Teachers (CAUT), is calling on the University to develop policy to give full protection of academic freedom to academic administrators.
“The central academic freedom issue in this case arose from the McGill administration’s claim that academic administrators do not enjoy the same protections as academics without administrative positions,” says CAUT executive director David Robinson. “It is well understood that universities have as their fundamental commitment the search for knowledge and understanding. This requires an environment free from institutional censorship against any academic.”
The CAUT investigation found no conclusive evidence that the McGill administration put pressure on Professor Potter to resign as Director of MISC, but concluded such pressure would not have been inconsistent with the University’s belief in the conditional academic freedom of academic administrators.

 

 

This month in the bulletin

Many professors dread anonymous student evaluations of teaching (SETs). For too many of them, whether female, on contract, a member of an equity group or, worst of all, all of the above, less than stellar reviews could mean the end of their employment or a serious roadblock on their career path.

Read the full story here.

 

 

 

Parliament Hill Day a huge success!

This year, CAUT’s Parliament Hill Day had a two-pronged focus on lobbying for a strong federal partner that will invest in core funding for PSE, along with achieving balanced copyright legislation.

Forty CAUT delegates, collectively representing all provinces and differing segments of the membership, held nearly 50 meetings with Cabinet Ministers and other Members of Parliament and political staff on November 22nd — a great effort that deserves a huge round of thanks!

High-profile meetings included Minister Bardish Chagger, Leader of the Government in the House of Commons, and whose riding contains the Universities of Waterloo and Wilfrid Laurier; Elizabeth May, leader of the Green Party, who was very receptive to our ideas; and Minister Jody Wilson-Raybould, Minister of Justice and Attorney General of Canada.

Every single contact made by CAUT is extremely important in maximizing our presence and clout on the Hill, and delegates this year achieved new levels of relationship-building with important political figures, including meeting with several MPs who’d never previously done so with CAUT, and by revisiting old friends. On top of getting our messages across on funding and copyright, delegates identified several key influencers willing to champion our issues going forward.

Well done, and thanks again to all involved!

 

 

New profile

CAUT has a new information leaflet. Click here to for more information about the activities and services we offer.

 

 

Calendar

 

Forum for Senior Grievance Officers

Dec 7-8

Forum for Presidents

Jan 18-19

Executive Committee

Feb 15-16

 

 

 

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Support academic staff at Athabasca//Nos collègues d’Athabasca ont besoin de vous

November 29th, 2018
*Le français suit

Support academic staff at Athabasca University

Dear activist,

Colleagues with the Athabasca University Faculty Association (AUFA) are presently negotiating a new collective agreement, and their employer is demanding major concessions.

The administration is proposing a two-year wage freeze, and an aggressive set of language concessions. These concessions include a proposal to allow the administration to compel sick or disabled faculty members to submit to non-therapeutic medical examinations by company doctors if faculty members take “too much” sick leave or the administration does not believe the faculty member’s own doctor.

Please show your support for AUFA by tweeting directly to the employer with the message that we stand with our colleagues.
#AthabascaU president @NeilFassina board chair @vivianmanasc withdraw your company-doctor proposal for @AUFacultyAssoc #education #solidarity #abpse

 

 

Les collègues de l’Université Athabasca ont besoin de votre aide

 

Chère militante, cher militant,

Nos collègues de l’association académique de l’Université Athabasca, en Alberta, négocient présentement une nouvelle convention collective et leur employeur tente de leur imposer des concessions pernicieuses.

L’administration de l’Université veut imposer un gel des salaires durant deux ans et une longue liste de concessions majeures. Ces concessions incluent une demande de l’employeur qui souhaite obliger les employés qui sont malades ou qui souffrent d’un handicap à se soumettre à un examen d’un médecin corporatif si l’employeur juge que ces employés utilisent “trop” de congés de maladie ou s’ils ne croient pas le médecin traitant.

Veuillez s’il vous plaît démontrer votre appui à vos collègues de l’AUFA en envoyant un gazouillis directement à l’employeur.

Un gazouillis comme celui-ci ferait l’affaire:

M. le recteur @NeilFassina et Mme la présidente du CA @vivianmanasc de #AthabascaU retirez la proposition d’imposer des examens par un médecin corporatif aux membres de @AUFacultyAssoc #écucation #solidarité

 

 

 

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Important report on academic freedom at McGill// Rapport important sur la liberté académique à McGill

November 26th, 2018

I

 

November 2018                  *La version française suit

McGill violated academic freedom

Dear colleague,

The Canadian Association of University Teachers (CAUT) just released the report of an investigation into the controversial resignation of Dr. Andrew Potter from the McGill Institute for the Study of Canada (MISC).

Professor Potter found himself at the centre of controversy in March, 2017 after writing a blog post for Maclean’s Magazine in which he suggested the response to a snow storm in Montreal was reflective of a “pathologically alienated and low-trust society” in Quebec. He later resigned his position as director of the MISC, with speculation that he was forced out.

Our investigation, led by Dr. Mark Gabbert of the University of Manitoba, found that not only did the University fail in its duty to protect Professor Potter’s academic freedom, but that its justification for his resignation has undermined the academic freedom of all academic staff at McGill.

The central academic freedom issue in this case arose from the McGill administration’s claim that academic administrators do not enjoy the same protections as academics without administrative positions. It is well understood that universities have as their fundamental commitment the search for knowledge and understanding. This requires an environment free from institutional censorship against any academic.

The report, prepared for CAUT’s Academic Freedom and Tenure Committee, is calling on the University to develop policy to give full protection of academic freedom to academic administrators.

If the University fails to do so, it is recommended that CAUT invoke censure proceedings against McGill.

David Robinson,
CAUT Executive Director

 

 

November 2018                                        

McGill a enfreint la liberté académique

 

 

Chères collègues, cher collègues,
L’Association canadienne des professeures et professeurs d’université (ACPPU) vient de publier le rapport d’une enquête menée pour établir les circonstances entourant la démission controversée du professeur Andrew Potter de son poste à l’Institut d’études canadiennes de McGill (IECM).

Le professeur Potter s’est retrouvé au centre d’une controverse en mars 2017 à la suite de la publication d’une chronique d’opinion pour le magazine Maclean’s dans laquelle il soutenait que le cafouillis entourant la gestion d’une tempête de neige à Montréal était le reflet d’une « société pathologiquement aliénée et peu solidaire ». Il a par la suite démissionné de son poste de directeur de l’IECM et d’aucuns ont alors supposé qu’il y avait été contraint.

L’auteur de notre enquête, Mark Gabbert, professeur à l’Université du Manitoba, est arrivé à la conclusion que, non seulement l’Université McGill avait failli à son devoir de protéger la liberté académique du professeur Potter, mais que sa justification de la démission de ce dernier avait porté atteinte à la liberté académique de l’ensemble du personnel académique de l’Université.

La question de la liberté académique qui est au cœur de cette affaire s’est posée quand l’administration de l’Université McGill a affirmé que les administrateurs universitaires ne jouissaient pas des mêmes protections que le reste du personnel académique. Il est notoire que les universités ont pour mission première la quête du savoir. Pour la mener à bien, elles doivent créer un environnement exempt de toute censure institutionnelle à l’égard des universitaires.

Le rapport, préparé pour le Comité de la liberté académique et de la permanence de l’emploi de l’ACPPU, exhorte l’Université à élaborer une politique sur la protection pleine et entière de la liberté académique des administrateurs universitaires.

Si jamais l’Université McGill n’obtempérait pas, l’ACPPU pourrait, comme il y est recommandé, engager une procédure de blâme.
David Robinson
Directeur général de l’ACPPU

 

 

 

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CAUT Committee Vacancies / Postes vacants aux comités de l’ACPPU

November 15th, 2018

** La version française suit **

 

Memorandum 18 : 34

 

Date:  November 13, 2018

 

To:  Presidents of Local, Federated and Provincial Associations; CAUT Executive Committee

 

From:   James Compton, President; Brenda Austin-Smith, Vice-President; Robin Vose, Past President; David Robinson, Executive Director

 

Re:  CAUT Committee Vacancies

 

We are asking member associations for assistance in identifying potential members for CAUT’s standing committees. We welcome names of CAUT individual affiliated or associate members you feel would be interested and who would bring expertise to the work of these committees. The composition, function, terms and procedures for selection of committee members can be found on the CAUT Website under each standing committee page. Committee vacancies will also be advertised in the CAUT Bulletin.

 

Nominators should include a completed copy of the Standing Committee Nomination Form.

 

The deadline for nominations for members of CAUT Standing Committees is February 1, 2019.

 

We welcome recommendations of members of marginalized groups. These groups include but are not limited to Aboriginal peoples; women; racialized academic staff; academic staff with disabilities; and lesbian, gay, trans, queer and two-spirited academic staff.

 

Committee Vacancies

 

Academic Freedom and Tenure Committee

[Vacancies – 2]

 

Members of the Academic Freedom and Tenure Committee should have had considerable involvement in and knowledge about academic freedom. They must be sympathetic to, and have had experience in the defence of academic freedom and tenure, and they should be willing and available to dedicate considerable time to the work of the Committee between meetings, including promotion of academic freedom, drafting of documents, and other related activities.

 

Collective Bargaining and Economic Benefits Committee

[Vacancies: 3]

 

Members of the Collective Bargaining and Economic Benefits Committee should have demonstrated experience in collective bargaining.  They should be able to commit time between meetings to the work of the Committee, including drafting of model clauses, development of policy statements and other related activities.

 

Equity Committee

[Vacancies: 3 (1 member representing Aboriginal Academic Staff; 1 member representing Racialized Academic Staff; and 1 member representing Women Academic Staff]

 

The Equity Committee is composed of two members of the following groups: Aboriginal academic staff; academic staff with disabilities; lesbian, gay, bi-sexual, trans, queer and two-spirited academic staff; racialized academic staff; and women academic staff.  Members of the Equity Committee should have considerable experience in and commitment to the advancement of equity. Members should be willing and available to dedicate significant time between meetings to the work of the Committee, including drafting and editing policy documents, preparing advice for the Executive and Council, and other related activities.

 

Librarians’ and Archivists’ Committee

[Vacancies: 1]

 

Members of the Librarians’ and Archivists’ Committee should have considerable experience and knowledge of the professional interests and academic concerns of librarians and archivists at Canadian post-secondary institutions. They ought to be aware of policy matters pertaining to academic rights and working conditions of academic librarians and archivists.  Members should be willing and available to dedicate significant time between meetings to the work of the Committee, including the conference planning, drafting or editing documents, responding to enquiries and other related activities.

 

Contract Academic Staff Committee

[Vacancies: 2 (1 member representing a small-size association; 1 member representing a medium-size association]

 

Members of the Contract Academic Staff Committee should have considerable experience in and commitment to the advancement of the issues and working conditions of Contract Academic Staff. Members should be willing and available to dedicate significant time between meetings to the work of the Committee, including drafting and editing policy documents, preparing advice for the Executive and Council, and other related activities.

Six of the eight members of the Contract Academic Staff Committee are from the six CAUT member associations with the largest CAS membership. The other two members are appointed and ratified by Council to represent a small and a medium-size association. Both of those positions are vacant in 2019.

 

A list of the current members of CAUT standing committees is attached for your information.

 

____________________

 

Note 18:34

 

Date :  Le 13 novembre 2018

 

Destinataires :  Président(e)s des associations locales, fédérées et provinciales; Membres du Comité de direction de l’ACPPU

 

Expéditeurs :  James Compton, président; Brenda Austin-Smith, vice-présidente; Robin Vose, président sortant; David Robinson, directeur général

 

Objet :  Postes vacants aux comités de l’ACPPU

 

 

 

 

Nous faisons appel aux associations membres pour nous aider à trouver des candidats et candidates qui pourraient devenir membres des comités permanents de l’ACPPU. Nous ferions bon accueil aux candidatures de membres affiliés ou associés de l’ACPPU qui, selon vous, seraient intéressés par une telle participation et qui contribueraient par leur expertise aux travaux de ces comités. La composition, le fonctionnement et le mandat des comités, ainsi que le processus de sélection de leurs membres, sont affichés sur la page d’accueil de chaque comité permanent du site web de l’ACPPU. Les postes à combler seront également annoncés dans le Bulletin de l’ACPPU.

 

Les dossiers de mise en candidature doivent comprendre une copie dûment remplie du formulaire de mise en candidature aux comités permanents.

 

La date limite des mises en candidature aux postes de membres des comités permanents de l’ACPPU est le 1er février 2019.

 

Nous encourageons les mises en candidature de membres de groupes marginalisés, entre autres les Autochtones, les femmes, le personnel académique racialisé, le personnel académique ayant une limitation fonctionnelle, ainsi que le personnel académique lesbien, gai, bisexuel, trans, allosexuel et bi-spirituel.

 

Postes à combler

 

Comité de la liberté académique et de la permanence de l’emploi

[2 postes vacants]

 

Les membres du Comité de la liberté académique et de la permanence de l’emploi doivent avoir joué un rôle considérable au chapitre de la liberté académique et bien connaître cet enjeu. Ils doivent être sympathiques à la défense de la liberté académique et de la permanence et avoir acquis de l’expérience en la matière. Ils doivent vouloir et pouvoir consacrer beaucoup de temps aux travaux du comité entre les réunions et participer notamment à la promotion de la liberté académique, à la rédaction de documents et à des activités connexes.

 

Comité de la négociation collective et des avantages économiques

[3 postes vacants]

 

Les membres du Comité de la négociation collective et des avantages économiques doivent avoir une expérience confirmée de la négociation collective. Ils doivent également pouvoir consacrer du temps aux travaux du comité entre les réunions et participer notamment à la rédaction de clauses modèles, à l’élaboration d’énoncés de principes et à des activités connexes.

 

Comité de l’équité

[3 postes vacants : 1 membre représentant le personnel académique autochtone; 1 membre représentant le personnel académique racialisé; 1 membre représentant le personnel académique féminin]

 

Le Comité de l’équité est composé de deux membres de chacun des groupes suivants : personnel académique autochtone, personnel académique ayant une limitation fonctionnelle; personnel académique lesbien, gai, bisexuel, trans, allosexuel et bi‑spirituel; personnel académique racialisé; personnel académique féminin. Les membres du Comité de l’équité doivent avoir une grande expérience de la promotion de l’équité et être pleinement engagés dans cet enjeu. Ils doivent vouloir et pouvoir consacrer beaucoup de temps aux travaux du comité entre les réunions, notamment en rédigeant et en révisant des documents de politique, en formulant des conseils et avis à l’intention du Comité de direction et du Conseil, et en participant à des activités connexes.

 

Comité des bibliothécaires et des archivistes

[1 poste vacant]

 

Les membres du Comité des bibliothécaires et des archivistes doivent avoir une expérience et une connaissance considérables des intérêts de la profession et des questions académiques qui concernent les bibliothécaires et les archivistes en poste dans les établissements postsecondaires canadiens. Ils doivent être au fait des questions de principe touchant les droits académiques et les conditions de travail des bibliothécaires et des archivistes de ces établissements. Les membres doivent vouloir et pouvoir consacrer beaucoup de temps aux travaux du comité entre les réunions, notamment en participant à la planification de conférences, à la rédaction ou à la révision de documents, en répondant à des demandes de renseignements et en prenant part à des activités connexes.

 

Comité du personnel académique contractuel

[2 postes vacants : 1 membre d’une association de petite taille; 1 membre d’une association de taille moyenne]

 

Les membres du Comité du personnel académique contractuel doivent avoir une grande expérience de la promotion des enjeux touchant le personnel académique contractuel et de l’avancement de leurs conditions de travail, et être pleinement engagés à ces égards. Les membres doivent vouloir et pouvoir consacrer beaucoup de temps aux travaux du comité entre les réunions, notamment en rédigeant et en révisant des documents de politique, en formulant des conseils et avis à l’intention du Comité de direction et du Conseil, et en participant à des activités connexes. Six des huit membres du Comité du personnel académique contractuel sont désignés par les six associations membres de l’ACPPU qui regroupent le plus grand nombre de membres contractuels. Les deux autres membres représentent respectivement une association de petite taille et une association de taille moyenne et sont désignés par le Conseil. Ces deux postes seront vacants en 2019.

 

Vous trouverez ci-jointe, à titre d’information, la liste des membres actuels des comités permanents de l’ACPPU.

 

Canadian Association of University Teachers
Association canadienne des professeures et professeurs d’université
2705, promenade Queensview Drive, Ottawa (Ontario) K2B 8K2
Tel \ Tél. (613) 820-2270 | Fax \ Téléc. (613) 820-7244
CAUT.ca \ Facebook.com/caut.acppu \ @caut_acppu

 

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Investigation launched into alleged academic freedom violations at Thompson Rivers University / Enquête sur des allégations d’atteinte à la liberté académique à l’Université Thompson Rivers

November 1st, 2018

Investigation launched into alleged academic freedom violations at Thompson Rivers University

 

(Ottawa— 31 October, 2018) The Canadian Association of University Teachers (CAUT) has established an investigation into the case of Professor Derek Pyne at Thompson Rivers University to determine if his academic freedom was violated.

 

In April 2017, Professor Pyne published an article exploring the use of so-called “predatory publishers” by faculty members and administrators in the School of Business and Economics at Thompson Rivers. He says he was subsequently targeted by the Administration in violation of his academic freedom.

 

Professor Pyne has been suspended by the University since July.

 

Dr. Mark Mac Lean (Mathematics) of the University of British Columbia will chair the investigatory committee. Carla Graebner (Librarian for Data Services and Government Information) of Simon Fraser University will also serve on the committee.

 

Media contact

Lisa Keller, Communications Officer, Canadian Association of University Teachers; 613-726-5186 (o); 613-222-3530 (c); [email protected]

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Enquête sur des allégations d’atteinte à la liberté académique à l’Université Thompson Rivers

 

(Ottawa – 31 octobre 2018) L’Association canadienne des professeures et professeurs d’université (ACPPU) a lancé une enquête sur l’affaire concernant le professeur Derek Pyne à l’Université Thompson Rivers afin de déterminer s’il y a eu atteinte à sa liberté académique.

 

En avril 2017, le professeur Pyne a publié un article consacré à l’utilisation des publications dites « prédatrices » par les membres du personnel académique et les dirigeants de l’École d’administration et de sciences économiques de Thompson Rivers. Selon lui, la direction de l’établissement s’en est prend à lui après coup, portant ainsi atteinte à sa liberté académique.

 

Le professeur Pyne est suspendu de son poste depuis juillet.

 

Le comité d’enquête de l’ACPPU est présidé par Mark Mac Lean, professeur de mathématiques à l’Université de la Colombie-Britannique, et est composé également de Carla Graebner, bibliothécaire aux services de données de recherche et d’informations gouvernementales de l’Université Simon-Fraser.

 

Contact pour les médias :

Lisa Keller, agente des communications, Association canadienne des professeures et professeurs d’université; 613-726-5186 (b); 613-222-3530 (c); [email protected]

 

Canadian Association of University Teachers
Association canadienne des professeures et professeurs d’université
2705, promenade Queensview Drive, Ottawa (Ontario) K2B 8K2
Tel \ Tél. (613) 820-2270 | Fax \ Téléc. (613) 820-7244
CAUT.ca \ Facebook.com/caut.acppu \ @caut_acppu

 

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Call for Nominations for Bernice Schrank Award / Appel de candidatures pour le Prix Bernice-Schrank

October 23rd, 2018

Memorandum 18:31

 

Date:  October 23, 2018

 

To:  Presidents and Administrative Officers; Local, Federated and Provincial Associations

 

From:  David Robinson, Executive Director

 

Re:  Call for Nominations for Bernice Schrank Award

 

 

 

 

CAUT is soliciting nominations for the Bernice Schrank Award. The Award was established in 2013 to recognize outstanding contributions to the enforcement of academic staff workplace rights through grievance/arbitration.

 

Criteria

 

Eligible candidates must be or have been academic staff at a Canadian post-secondary institution.

 

The candidate’s achievement(s) must include:

 

  • a demonstrable history of consistent and active defense of collective agreement provisions through the grievance process over a long period of time;
  • leadership within their association; and
  • educational initiatives associated with the transmission of grievance handling knowledge and skills.

 

The candidates’ contributions, although they may have been focused locally in a single university or college, must have had regional or national implications.

 

Nominations for the award may be submitted by academic staff associations, grievance committees, or any other interested parties or individuals. The deadline for nominations is February 1, 2019.

 

The nomination form and procedures are available on the CAUT website. Nominations will be reviewed by CAUT’s Executive Committee and recommendations will be forwarded to CAUT Council. The number and frequency of awards will be as the Executive Committee and CAUT Council deem appropriate.

 

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Note 18:31

 

Date :  Le 23 octobre 2018

 

Destinataires :  Présidents et agents administratifs; Associations locales, fédérées et provinciales

 

Expéditeur :  David Robinson, directeur général

 

Objet :  Appel de candidatures pour le Prix Bernice-Schrank

 

 

 

 

L’ACPPU sollicite actuellement des candidatures pour le Prix Bernice-Schrank qu’elle a créé en 2013 pour récompenser l’engagement et la contribution remarquables d’une personne à la protection et à l’application des droits du personnel académique en milieu de travail au moyen des procédures de grief et d’arbitrage.

 

Critères

La candidate ou le candidat doit être, ou avoir été, membre du personnel académique d’un établissement postsecondaire au Canada.

 

Au nombre des compétences et réalisations de la candidate ou du candidat devront figurer :

  • une expérience confirmée et s’échelonnant sur une longue période de la défense active et soutenue des clauses de conventions collectives au moyen de la procédure de règlement des griefs;
  • un potentiel de leadership au sein de son association;
  • l’engagement dans des projets et initiatives pédagogiques associés à la transmission du savoir et des compétences en matière de règlement des griefs.

 

La contribution de la candidate ou du candidat, bien qu’elle puisse avoir une portée locale dans une seule université ou un seul collège, doit avoir des retombées régionales ou nationales.

 

Les associations de personnel académique, les comités responsables des griefs, toutes les autres parties ou personnes intéressées peuvent soumettre des candidatures. La date limite pour le dépôt des mises en candidature est le 1er février 2019.

 

Celles-ci seront examinées par le Comité de direction de l’ACPPU, qui transmettra ses recommandations au Conseil de l’ACPPU. Le nombre et la fréquence des prix remis seront déterminés selon que le Comité de direction et le Conseil de l’ACPPU le jugeront utile. Le formulaire et les conditions de mise en candidature se trouvent sur le site internet de l’ACPPU.

 

Canadian Association of University Teachers
Association canadienne des professeures et professeurs d’université
2705, promenade Queensview Drive, Ottawa (Ontario) K2B 8K2
Tel \ Tél. (613) 820-2270 | Fax \ Téléc. (613) 820-7244
CAUT.ca \ Facebook.com/caut.acppu \ @caut_acppu

 

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