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National Survey on Governance Activities / Enquête nationale sur les activités de gouvernance

May 14th, 2019

 

** La version française suit **

 

Memorandum 19:13

 

Date:  May 13, 2019

 

To:   Presidents and Administrative Officers; Local and Federated Associations

 

From:  David Robinson, Executive Director

 

Re:  National Survey on Governance Activities

 

 

 

 

Please participate in our national research project on strengthening governance.

 

Academic staff must play a decisive role in making academic decisions and setting academic policy if post-secondary institutions are to fulfil their public responsibilities for the creation, preservation, and transmission of knowledge. This requires that Canadian universities and colleges have strong systems of shared governance. Academic staff associations have a role to play in strengthening these systems and in protecting and fostering the voices of the academic staff within them.

 

CAUT Executive Committee’s Ad Hoc Working Group on Governance is soliciting information on the activities academic staff associations undertake, and the internal structures academic staff associations have developed or anticipate developing, in support of their members’ roles in the shared governance of their institutions.

 

Please take our survey on association plans, efforts, and challenges related to shared governance. Your association’s response will help to inform the Working Group’s recommendations on potential resources and tools CAUT may develop to assist academic staff associations in their efforts to strengthen shared governance at their respective institutions.

 

We encourage one response per association. We have attached a pdf of the survey, as you may want to prepare the answers offline through discussion about past, current, and possible future activities prior to beginning the online survey.

 

If you have any questions on the survey, https://caut.limequery.org/338171?lang=en please contact Christina Muehlberger at muehlberger@caut.ca, CAUT Member Engagement Officer at 613-820-2270 ext.182.

 

____________________

 

Note 19:13

 

Date :  Le 13 mai 2019

 

Destinataires :  Présidents et agents administratifs; Associations locales et fédérées

 

Expéditeur :  David Robinson, directeur général

 

Objet :  Enquête nationale sur les activités de gouvernance

 

 

 

 

Nous vous invitons vivement à participer à notre projet de recherche d’envergure nationale sur le renforcement de la gouvernance.

 

Le personnel académique doit jouer un rôle décisif dans la prise des décisions académiques et l’établissement des politiques académiques pour que les établissements postsecondaires puissent remplir leur mission publique de création, de préservation et de diffusion du savoir. Les universités et les collèges canadiens doivent pour cela disposer de solides systèmes de gouvernance partagée. Et les associations de personnel académique ont un rôle à jouer pour assurer le renforcement de ces systèmes et pour donner une voix aux membres du personnel académique à l’intérieur de ceux-ci et protéger cette voix.

 

Le Groupe de travail spécial sur la gouvernance relevant du Comité de direction de l’ACPPU souhaite obtenir des renseignements sur les activités que mènent les associations de personnel académique, ainsi que sur les structures internes que celles-ci ont mises en place ou prévoient de mettre en place, en appui au rôle que leurs membres jouent dans la gouvernance partagée de leurs établissements.

 

Nous vous demandons de bien vouloir répondre au questionnaire de notre enquête sur les projets, démarches et défis liés à la gouvernance partagée. Les réponses de votre association serviront à éclairer les recommandations du groupe de travail sur les ressources et les outils que l’ACPPU pourrait élaborer pour aider les associations de personnel académique à renforcer la gouvernance partagée dans leurs établissements respectifs.

 

Nous invitons chaque association à ne soumettre qu’un seul ensemble de réponses à l’enquête. Vous trouverez ci-joint un fichier pdf du questionnaire de l’enquête. Vous pourrez ainsi préparer hors ligne vos réponses aux questions concernant les activités passées, actuelles et éventuelles de gouvernance.

 

Pour toute question au sujet de l’enquête (https://caut.limequery.org/338171?lang=fr), veuillez communiquer avec Christina Muehlberger à muehlberger@caut.ca, agente de la mobilisation des membres à l’ACPPU, au 613-820-2270, poste 182.

 

Canadian Association of University Teachers
Association canadienne des professeures et professeurs d’université
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Tel \ Tél. (613) 820-2270 | Fax \ Téléc. (613) 820-7244
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CAUT Facts and Figures (May 2019) / Faits et chiffres de l’ACPPU (mai 2019)

May 14th, 2019

May 2019 / mai 2019

 

 

The latest issue of CAUT’s Facts and Figures is attached and available on-line in the member’s only section of the CAUT website. This edition reviews key economic indicators affecting collective bargaining, including general and labour market trends and cost of living amounts. As well, it highlights recent settlements negotiated by CAUT academic staff associations and provides information on stipends paid to Contract Academic Staff.

 

Vous trouverez ci-joint le dernier numéro des Faits et chiffres de l’ACPPU, qui est aussi accessible dans la section réservée aux membres du site Web de l’ACPPU. Il passe en revue les principaux indicateurs économiques devant être pris en compte dans la négociation collective, notamment les tendances générales de l’économie et du marché du travail, et le coût de la vie. On y trouve également une description des récents règlements négociés par les associations de personnel académique membres de l’ACPPU et de l’information sur les salaires du personnel académique contractuel.

 

Canadian Association of University Teachers
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New speakers announced for Worldviews 2019

May 7th, 2019

New speakers announced for Worldviews 2019

The early-bird registration deadline for Worldviews 2019 is May 7. After that, ticket prices will increase. Register today to get a special reduced rate on conference registration.

This June, participants from around the globe will gather in Toronto for the 2019 Worldviews on Media and Higher Education Conference. Titled Democracy at risk? Reflecting on the future of higher education and media in a post-truth world, the three-day conference will focus on democracy and the changing power relations of higher education and the media in the global north and south – specifically examining the concept of expertise in a “post-truth” world and the types of voices amplified by emerging technologies.

The conference will bring together a diverse group of academics, students, higher education leaders, communications professionals, and journalists with a wide range of experiences, insights, and opinions, including:

  • Maude Barlow, Honorary Chairperson of the Council of Canadians
  • Michael Ignatieff, President and Rector of the Central European University in Budapest, Hungary
  • Nermeen Shaikh, Co-Host and News Producer at Democracy Now! and author of The Present as History: Critical Perspectives on Global Power
  • Maria Ressa, CEO and Executive Editor of Rappler.com and former CNN Bureau Chief in Manilla, Philippines
  • Siva Vaidhyanathan, Professor of Media Studies at the University of Virginia and author of Anti-Social Media
  • Sophia Rosenfeld, Walter H. Annenberg Professor of History at the University of Pennsylvania and author of Truth and Democracy
  • Tom Nichols, Professor of National Security Affairs at the US Naval War College and author of The Death of Expertise
  • Nana aba Duncan, Host of CBC’s Fresh Air and Media Girlfriends podcast
  • Cam Gordon, Head of Communications at Twitter Canada
  • Shree Paradkar, Race and Gender Columnist at the Toronto Star

Through a series of keynote talks, panel discussions, interviews, and interactive exhibits, conference participants will focus on the challenges and opportunities presented by the democratization of higher education and the media, engage in an ongoing and lively exchange of ideas, and explore innovative possibilities for partnerships.

Learn more about the conference and register.

 

D’autres conférenciers annoncés pour Worldviews 2019

L’inscription hâtive pour Worldviews 2019 prend fin le mardi 7 mai. Par la suite, le prix des billets augmentera. Inscrivez-vous dès aujourd’hui pour obtenir un taux d’inscription spécial réduit à la conférence.

En juin, joignez-vous aux participants de tous les coins du globe qui se rassembleront pour la conférence Worldviews sur les médias et l’enseignement supérieur 2019, à Toronto. Intitulée Democracy at risk? Reflecting on the future of higher education and media in a post-truth world (La démocratie en péril? Réflexions sur l’avenir de l’enseignement supérieur et des médias dans un monde « post-vérité »), la conférence de trois jours sera centrée sur la démocratie et l’évolution des relations du pouvoir entre l’enseignement supérieur et les médias dans le Nord et le Sud, en particulier sur le concept d’expertise dans un monde « post-vérité » et sur les types de voix amplifiées par les nouvelles technologies.

La conférence regroupera un groupe diversifié d’universitaires, d’étudiants, de chefs de file en matière d’éducation, de professionnels des communications, et de journalistes possédant une vaste gamme d’expériences, de connaissances, et d’opinions, notamment :

  • Maude Barlow, présidente honoraire du Conseil des Canadiens
  • Michael Ignatieff, président et recteur de l’Université d’Europe centrale, à Budapest (Hongrie)
  • Nermeen Shaikh, co-animatrice et réalisatrice des actualités pour Democracy Now! et auteure de l’ouvrage The Present as History : Critical Perspectives on Global Power
  • Maria Ressa, chef de la direction et rédactrice en chef de Rappler.com et ancienne chef du bureau de CNN à Manille (Philippines)
  • Siva Vaidhyanathan, professeur des études sur les médias à l’University of Virginia et auteur de l’ouvrage Anti-Social Media
  • Sophia Rosenfeld, professeure d’histoire Walter H. Annenberg, University of Pennsylvania, et auteure de l’ouvrage Truth and Democracy
  • Tom Nichols, professeur des affaires de sécurité nationale à l’US Naval War College et auteur de l’ouvrage The Death of Expertise
  • Nana aba Duncan, hôte de l’émission radiophonique de CBC, Fresh Air, et du balado Media Girlfriends
  • Cam Gordon, chef des communications de Twitter Canada
  • Shree Paradkar, chroniqueuse sur la race et le genre au Toronto Star

Par une série de discours liminaires, de discussions en groupe d’experts, d’entrevues, et d’expositions interactives, les participants à la conférence se concentreront sur les défis et les possibilités associés à la démocratisation de l’enseignement supérieur et des médias, s’engageront à un échange d’idées continu et animé et exploreront des possibilités novatrices pour des partenariats.

Pour en savoir plus sur la conférence et pour vous inscrire.

 

Canadian Association of University Teachers
Association canadienne des professeures et professeurs d’université
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Call for Nominations for CAUT Academic Librarians’ and Archivists’ Distinguished Service Award / Appel de candidatures pour le Prix des bibliothécaires et des archivistes pour services émérites de l’ACPPU

March 4th, 2019

Memorandum 19:09

 

Date:  March 4, 2019

 

To:  Presidents and Administrative Officers; Local, Federated and Provincial Associations

 

From:  David Robinson, Executive Director

 

Re:  Call for Nominations for CAUT Academic Librarians’ and Archivists’ Distinguished Service Award

 

 

 

 

 

CAUT is soliciting nominations for the CAUT Academic Librarians’ and Archivists’ Distinguished Service Award. The Award was established in 1994 to recognize outstanding contributions to the advancement of the status and/or working conditions of academic librarians and archivists at Canadian universities and colleges.

 

Criteria

 

  • Candidates may be either current or former academic librarians or archivists or other academic staff.

 

  • Candidates will be assessed on the significance of their contribution to the advancement of the status and/or working conditions of academic librarians and archivists at the local, regional or national level.

 

  • The candidate’s contribution may derive from the result of a single project or activity, or the accumulation of efforts through consistent involvement over a long period of time.

 

Nominations for the award may be submitted by academic staff associations or any other interested parties or individuals. The deadline for nominations is June 1, 2019. The nomination form and procedures are available on the CAUT website. Nominations will be reviewed by CAUT’s Librarians’ and Archivists’ Committee and recommendations will be forwarded to CAUT Council. The number and frequency of awards will be as the Committee and CAUT Council deem appropriate.

____________________

 

Note 19:09

 

Date :  Le 4 mars 2019

 

Destinataires :  Présidents et agents administratifs; Associations locales, fédérées et provinciales

 

Expéditeur :  David Robinson, directeur général

 

Objet :  Appel de candidatures pour le Prix des bibliothécaires et des archivistes pour services émérites de l’ACPPU

 

 

 

 

 

L’ACPPU sollicite actuellement des candidatures pour le Prix des bibliothécaires et des archivistes pour services émérites de l’ACPPU. Le prix a été créé en 1994 dans le but de récompenser ceux et celles qui contribuent de manière exceptionnelle à l’avancement du statut ou des conditions de travail des bibliothécaires et des archivistes d’université et de collège au Canada.

 

Critères

 

§  Les candidats et candidates peuvent être des bibliothécaires ou des archivistes ou d’autres membres du personnel académique en poste ou l’ayant déjà été.

  • Les candidatures sont évaluées selon l’importance de leur apport à l’avancement du statut ou des conditions de travail des bibliothécaires et des archivistes d’université ou de collège, que ce soit à l’échelle locale, régionale ou nationale.

 

  • La qualité de l’apport du candidat ou de la candidate peut résulter d’un projet ou d’une activité unique ou d’efforts accumulés par un engagement constant sur une longue période.

 

Les associations de personnel académique ou toutes les autres parties intéressées sont invitées à soumettre des candidatures. La date limite pour le dépôt des mises en candidature est le 1er juin 2019. Celles-ci seront examinées par le Comité des bibliothécaires et des archivistes de l’ACPPU, qui transmettra ses recommandations au Conseil de l’ACPPU. Le nombre et la fréquence des prix remis seront déterminés selon que le comité et le Conseil de l’ACPPU le jugeront utile. Le formulaire et les conditions de mise en candidature se trouvent sur le site internet de l’ACPPU.

 

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NOTICE: This message is reserved strictly for the use of the individual or organization to whom it is addressed and it may contain privileged and confidential information. Access, copying or re-use of any information contained therein by any other person is not authorized. If you are not the intended recipient please notify us immediately by returning the message to the originator.

 

AVIS : Ce message peut contenir des renseignements privilégiés et confidentiels et il est strictement réservé à l’usage du destinataire indiqué. Si vous n’êtes pas le destinataire de ce message, la consultation ou la reproduction même partielle de ce message et des renseignements qu’il contient est strictement interdite. Si ce message vous a été transmis par erreur, veuillez en informer l’expéditeur en lui retournant ce message.

 

 

Call for Nominations for CAUT Sarah Shorten Award / Appel de candidatures pour le prix Sarah-Shorten

March 4th, 2019

Memorandum 19:08

 

Date:  March 4, 2019

 

To:   Presidents and Administrative Officers; Local, Federated and Provincial Associations

 

From:  David Robinson, Executive Director

 

Re:  Call for Nominations for CAUT Sarah Shorten Award

 

 

 

 

 

CAUT is soliciting nominations for the Sarah Shorten Award. The award was established in 1990 in honour of Sarah Shorten, who served as Vice-President (1982–83) and two terms as President of CAUT (1983–84 & 1984–85), to recognize outstanding achievements in the promotion of the advancement of women in Canadian universities and colleges.

 

Criteria

 

  • Candidates need not be a member of the academic community but the results of their contribution(s) must have benefitted women in post-secondary education;
  • Candidates’ contribution(s) may have benefitted any or all groups of women (faculty, students, staff) in the post-secondary community;
  • The form of the candidates’ achievement(s) may include but are not limited to the following:  organizational leadership, policy implementation, legislation, publication, educational initiatives, or distinguished service;
  • The outstanding quality of the contribution may derive from the result of a single project or activity, or in the accumulation of efforts through consistent involvement over a long period of time in supporting the advancement of women in the post-secondary community; and
  • Candidates’ contributions to the advancement of women in the post-secondary community may have been focused locally, provincially, regionally, or nationally, or a combination of these.

 

Nominations for the award may be submitted by academic staff associations, status of women committees, or any other interested parties. The deadline for nominations is June 1, 2019. The nomination form and procedures are available on the CAUT website. Nominations will be reviewed by CAUT’s Equity Committee and recommendations will be forwarded to CAUT Council. The number and frequency of awards will be as the Committee and CAUT Council deem appropriate.

____________________

 

Note 19:08

 

Date :  Le 4 mars 2019

 

Destinataires :  Présidents et agents administratifs; Associations locales, fédérées et provinciales

 

Expéditeur :  David Robinson, directeur général

 

Objet :  Appel de candidatures pour le prix Sarah-Shorten

 

 

 

 

 

L’ACPPU sollicite actuellement des candidatures pour le prix Sarah-Shorten. Le prix a été créé en 1990 en l’honneur de Sarah Shorten, vice-présidente (1982-1983) et présidente (1983-1984 et 1984-1985) de l’ACPPU, dans le but de reconnaître les réalisations exceptionnelles observées dans le domaine de l’avancement des femmes dans les universités et collèges canadiens.

Critères

 

  • Il n’est pas nécessaire que les candidates ou candidats soient membres de la communauté universitaire. Toutefois, le fruit de leur apport doit avoir été à l’avantage des femmes dans le secteur de l’enseignement postsecondaire.
  • L’apport des candidates ou candidats peut avoir avantagé l’un ou l’autre ou tous les groupes de femmes (professeures, étudiantes, personnel) dans le secteur de l’enseignement postsecondaire.
  • Les réalisations des candidates ou candidats peuvent comprendre notamment les éléments suivants : qualités d’organisation, mise en œuvre de lignes directrices, législation, publications, initiatives pédagogiques ou services exceptionnels.
  • La qualité exceptionnelle de l’apport peut résulter d’un projet ou d’une activité unique ou d’efforts accumulés par un engagement constant envers la cause de l’avancement des femmes pendant une longue période dans le secteur de l’enseignement postsecondaire.
  • L’apport des candidates ou candidats à l’avancement des femmes dans le secteur de l’enseignement postsecondaire peut s’être limité à l’échelle locale, provinciale, régionale ou nationale, ou à une combinaison de ces paliers.

 

Les associations de personnel académique, les comités de la condition féminine ou toute autre partie intéressée sont invités à soumettre des candidatures. La date limite pour le dépôt des mises en candidature est le 1er juin 2019. Celles-ci seront examinées par le Comité de l’équité de l’ACPPU, qui transmettra ses recommandations au Conseil de l’ACPPU. Le nombre et la fréquence des prix remis seront déterminés selon que le comité et le Conseil de l’ACPPU le jugeront utile. Le formulaire et les conditions de mise en candidature se trouvent sur le site internet de l’ACPPU.

 

 
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CAUT Education Review: The Parliamentary Review of the Copyright Act

February 28th, 2019

February 2019 /février 2019

 

This updated issue of CAUT’s Education Review highlights what is at stake in the on-going parliamentary review of the Copyright Act and impacts of the recently negotiated Canada-US-Mexico free trade agreement. Currently,  the Act balances just remuneration for authors with allowing educators and researchers to make knowledge accessible. Corporate publishers are working hard to change the balance to restrict the use of copyrighted works in the education sector.

 

The CAUT Education Review can also be accessed on the CAUT website.

 

 

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Urgent Action Appeal: Help Avert a Strike at the Nova Scotia College of Art and Design

February 7th, 2019

Urgent Action Appeal: Help Avert a Strike at the Nova Scotia College of Art and Design

 

The Faculty Union of the Nova Scotia College of Art and Design (FUNSCAD) is seeking your urgent help in their efforts to avert a strike.

Bargaining began last September, but after 18 bargaining sessions and two days of conciliation, the administration has offered little to address the issues of major concern to academic staff. Consequently, FUNSCAD members voted 97.5% in favour of a strike should progress in negotiations cease.

In 2016, in order to help NSCAD deal with a difficult fiscal environment, FUNSCAD members agreed to roll over the terms of their previous contract, suspend limits on the reduction of numbers of full-time faculty, and accept wage increases well below cost of living. Today, NSCAD has posted a significant budgetary surplus, student enrollments are up, and faculty have taken on additional duties and workload. Nevertheless, the Board of Governors is continuing to demand four more years of belt-tightening from FUNSCAD members.

There is still time for the Board to act to avert a strike. You can help by taking action now. Visit http://www.funscad.ca/?page_id=241 to send a letter to NSCAD’s President and Board of Governors urging them to negotiate a fair and equitable agreement.

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AVIS : Ce message peut contenir des renseignements privilégiés et confidentiels et il est strictement réservé à l’usage du destinataire indiqué. Si vous n’êtes pas le destinataire de ce message, la consultation ou la reproduction même partielle de ce message et des renseignements qu’il contient est strictement interdite. Si ce message vous a été transmis par erreur, veuillez en informer l’expéditeur en lui retournant ce message.

 

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Fair Copyright Campaign – Take Action this February // Campagne en faveur d’une utilisation équitable du droit d’auteur – Passez à l’action en février

February 5th, 2019

Memorandum 19 :06

 

Date:  February 4, 2019

 

To:  Presidents and Administrative Officers; Locals, Provincials and Federated Associations

 

From:  Pamela Foster, Director of Research and Political Action

 

Re:  Fair Copyright Campaign – Take Action this February

 

 

 

 

Fair Dealing Week is taking place February 25 to March 1, 2019.

 

Fair Dealing Week is a key moment in our efforts to raise awareness about the benefits of a balanced Copyright Act, for both users and creators, educators and students.

 

Parliament is right now drafting recommendations to reform the Copyright Act. The education community must continue to defend users’ rights, including fair dealing, which allows our members and students the limited use of a copyright-protected work, without payment or the need to seek permission.

 

Users’ rights, particularly fair dealing, hard won after many years of advocacy, are under attack.  The publishing industry, in decline as it struggles to adjust to new digital marketplaces, has been demonizing educators’ so-called misuse of copyright law as the cause of their changing economic reality.

 

We need to show the importance of fair dealing and engage members and students in the fight for fair copyright.

 

Some examples of actions that your association can take as part of Fair Dealing Week include:

 

 

  • Setting up a table in a high-traffic area of campus to distribute information and campaign materials to members and students and help them learn more about what is at stake.

 

  • Asking members of your campus community to sign a petition calling on the federal government to preserve balance in the Copyright Act.

 

  • Sharing pictures of your members holding the sign “I am a creator and I support fair dealing” on social media using the hasghtags #fairdealingworks #faircopyright.

 

  • Co-organizing a panel discussion or roundtable with your institution’s Copyright Office or library.

 

Contact Christina Muehlberger (muehlberger@caut.ca) to help brainstorm ideas and develop a plan to engage your membership.

 

Please do keep CAUT informed of any plans for Fair Dealing Week. If you have any questions, please contact Christina by email or at 613-820-2270, ext. 182.

 

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Note 19 :06

 

Date:  Le 4 février 2019

 

Destinataires :  Présidents et agents administratifs; Associations locales, provinciales et fédérées

 

Expéditrice :  Pamela Foster, directrice de la recherche et de l’action politique

 

Objet :  Campagne en faveur d’une utilisation équitable du droit d’auteur – Passez à l’action en février

 

 

 

 

La Semaine pour un droit d’auteur équitable, qui se déroulera du 25 février au 1er mars 2019, constitue un moment clé de nos activités de sensibilisation aux avantages qu’une loi sur le droit d’auteur équilibrée procure tant aux utilisateurs et aux créateurs qu’aux enseignants et aux étudiants.

 

Le Parlement travaille actuellement à la rédaction de recommandations visant à réformer la Loi sur le droit d’auteur. Le milieu de l’éducation doit continuer de défendre les droits des utilisateurs – y compris le droit à l’utilisation équitable – qui permettent à nos membres et à nos étudiants d’utiliser, sous réserve de certaines limites, des œuvres protégées par le droit d’auteur sans pour cela obtenir la permission du titulaire et sans le rémunérer.

 

Les droits des utilisateurs, particulièrement l’utilisation équitable, durement acquis après de nombreuses années de plaidoyer, sont remis en question. L’industrie de l’édition, déclinante et luttant pour s’adapter aux nouveaux marchés numériques, s’évertue à diaboliser les professionnels de l’éducation qu’elle juge responsables, en raison de leur prétendue utilisation abusive du droit d’auteur, de la réalité économique en mutation.

 

Il nous faut mettre en lumière toute l’importance de l’utilisation équitable et engager nos membres et nos étudiants dans la lutte pour un droit d’auteur équitable.

 

Voici quelques exemples d’actions auxquelles votre association pourrait prendre part dans le cadre de la Semaine pour un droit d’auteur équitable :

 

 

  • Installer une table d’information dans un endroit très fréquenté de votre campus où vous diffuserez aux membres et aux étudiants des informations et des outils de la campagne pour les sensibiliser aux enjeux véritables.

 

  • Demander aux membres de votre campus de signer une pétition qui appelle le gouvernement fédéral à préserver l’équilibre dans la Loi sur le droit d’auteur.
  • Partager sur les médias sociaux des photos de vos membres tenant une pancarte avec l’inscription « Je suis un créateur/une créatrice et j’appuie l’utilisation équitable », et citez les mots-clés #fairdealingworks et #faircopyright.

 

  • Organiser une réunion-débat ou une table ronde de concert avec le bureau du droit d’auteur ou la bibliothèque de votre établissement.

 

Nous vous invitons à contacter Christina Muehlberger (muehlberger@caut.ca) qui pourra vous aider à trouver des idées et à élaborer un plan pour susciter la participation de vos membres.

 

Veuillez aussi tenir Christina informée des projets que vous envisagerez en vue de la Semaine et communiquer avec elle, par courriel ou au 613-820-2270 (poste 182), pour tout complément d’information.

 
Canadian Association of University Teachers
Association canadienne des professeures et professeurs d’université
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Tel \ Tél. (613) 820-2270
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Governance matters//Défendons la gouvernance partagée

January 21st, 2019
*Le français suit

 

 

Let’s campaign around governance

Dear activist,

From coast to coast, shared governance is under attack.

The priorities of our institutions are being set behind closed doors and by Boards made up of a majority of external stakeholders. Where academic staff are at the table, non-disclosure agreements and codes of conduct are being used to muzzle any potential dissenting voices.

We know that shared governance is at the core of quality education. It is time for academic staff associations to mobilize and push back against the increasing corporatization of our governance structures.
CAUT has developed campaign resources to help you mobilize academic staff on your campus, including a video, posters, and t-shirts.

Whether it is lobbying against provincial legislation, fighting for open meetings, or challenging dangerous codes of conduct or conflict of interest language, I want to help you create a unique, local campaign to win real gains on your campus.

If governance is something you are interested in working on, I would love to discuss how to engage your membership and the broader campus community in order to fight for shared governance on your campus.

Feel free to email me at muehlberger@caut.ca or give me a call at (613) 820-2270, ext. 182.

In solidarity,

Christina
Membership Engagement Officer
CAUT

 

 

 

 

Faisons campagne pour défendre la gouvernance partagée

 

Chère militante, cher militant,

Le principe de la collégialité dans la gouvernance est remis en question aux quatres coins du pays.

Les priorités de nos établissements d’enseignement postsecondaire sont établies derrière des portes closes, par des conseils d’administration majoritairement composés de membres externes. Lorsque des membres du personnel académique participent au processus décisionnel, ils doivent se conformer à des ententes de confidentialité et à des codes de conduite élaborés expressément pour étouffer la dissidence.

Nous savons que la gouvernance partagée est au cœur d’une éducation de qualité. Il est temps que les associations de personnel académique se mobilisent et ripostent à l’adaptation grandissante de nos structures de gouvernance au modèle de l’entreprise.

L’ACPPU a conçu des outils (vidéo, affiches, t-shirts) pour vous aider à mobiliser le personnel académique de votre campus.

Que vous souhaitiez manifester votre opposition à une loi provinciale, revendiquer des réunions ouvertes à tous ou contester des codes de conduite ou des dispositions sur les conflits d’intérêts, je veux vous aider à concevoir une campagne locale unique, qui procurera des avantages concrets à votre campus.

Si la gouvernance est un champ d’action qui vous intéresse, j’aimerais discuter avec vous de la façon de mobiliser vos membres et l’ensemble de votre communauté universitaire, pour préserver la gouvernance partagée sur votre campus.

N’hésitez pas à m’envoyer un courriel à muehlberger@caut.ca ou à me téléphoner au 613-820-2270, poste 182.

Solidairement,

Christina
Agente à la mobilisation
ACPPU

 

 

CAUT Facts and Figures (December 2018) / Faits et chiffres de l’ACPPU (décembre 2018)

January 3rd, 2019

December 2018 / décembre 2018

 

 

The latest issue of CAUT’s Facts and Figures is attached and available on-line in the member’s only section of the CAUT website. This edition reviews key economic indicators affecting collective bargaining, including general and labour market trends and cost of living amounts. As well, it highlights recent settlements negotiated by CAUT academic staff associations and provides information on stipends paid to Contract Academic Staff.

 

Vous trouverez ci-joint le dernier numéro des Faits et chiffres de l’ACPPU, qui est aussi accessible dans la section réservée aux membres du site Web de l’ACPPU. Il passe en revue les principaux indicateurs économiques devant être pris en compte dans la négociation collective, notamment les tendances générales de l’économie et du marché du travail, et le coût de la vie. On y trouve également une description des récents règlements négociés par les associations de personnel académique membres de l’ACPPU et de l’information sur les salaires du personnel académique contractuel.

 

Canadian Association of University Teachers
Association canadienne des professeures et professeurs d’université
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Tel \ Tél. (613) 820-2270 | Fax \ Téléc. (613) 820-7244
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